Gedragscode

Inmiddels is het netwerk uitgebreid tot meer dan 150 Partners en Experts en ruim 250 koppelingen. Om onze onderlinge samenwerking optimaal te houden willen we over een aantal onderwerpen duidelijkheid scheppen of inspireren. Hieronder vind je een aantal veelvoorkomende onderwerpen en hoe wij erover denken. Ons uitgangspunt is voor ons altijd 100% vertrouwen naar jullie als partner of expert. We geloven in het ontwikkelen van persoonlijke relaties. Wij zullen dan ook altijd veel energie steken in het faciliteren van de ontwikkeling van deze relaties tussen partners onderling en met de medewerkers van AFAS.


"Onderneem met gezond verstand en in het belang van AFAS klanten"


Dat is de kernzin van ons medewerkershandboek. Geen dik boek vol regels, maar één zin waarmee we hopen te vatten wat de kern zou zijn van je dagelijks werk. Regels maken harteloos en hersendood, oftewel je gaat niet meer zelf nadenken en volgt blind de regels of je zoekt juist de randjes van de 'wet' op. Daar houden wij niet van en daar wordt onze onderlinge relatie ook niet beter van. En omdat we jullie ook een beetje als medewerkers van AFAS zien willen we je vragen deze zin steeds in het achterhoofd te houden in je dagelijks werk met AFAS en haar klanten. 

AVG/GDPR

In het kader van de AVG/GDPR willen we hier jullie aandacht nog eens extra voor vragen. Loop intern je processen nog eens goed na en stel jezelf eens de volgende vragen: Welke gegevens van je klanten heb je en bewaar je? Is dat nodig en hoe veilig zijn die gegevens? Als je koppelingen met Profit maakt welke gegevens gaan dan over de 'lijn', is dat nodig? Worden die gegevens nog tijdelijk elders opgeslagen? Bij welke organisaties heb je toegang Profit als Expert of Partner en ben je (meewerk)gebruiker en is dat nog nodig? Heb ik nog exports of analyses op mijn laptop staan met klantgegevens? Heb ik toestemming om deze potentiële klant te benaderen met een commercieel voorstel? 

We vinden het belangrijk dat bij AFAS deze processen goed zijn ingericht en willen jullie vragen hetzelfde te doen. In Profit hebben we verschillende functionaliteiten toegevoegd om dit strak te regelen. Benieuwd naar meer informatie hierover of wil je het webinar 'AVG/GDPR en Profit' nog eens terugkijken? Klik dan hier.

Pers en Media

  • Creativiteit wordt gewaardeerd, maar overleg dingen als aanpassingen van logo's en andere communicatie zoals nieuwsberichten, persberichten en social media altijd even met de marketingafdeling. Wil je meer weten over logo- en kleurgebruik van AFAS? Kijk dan op afas.nl/huisstijl.  
  • De officiële schrijfwijze van de naam AFAS is met hoofdletters, de complete naam is AFAS Software (de eerste keer in een document graag volledig uitschrijven, dat doen we tegenwoordig zonder 'b.v.')

Merk- en Productnamen

  • Via een online campagne (bijv. Google Adwords, Bing Ads) adverteren op de merknaam AFAS, Profit, InSite en OutSite of combinaties daarvan is niet handig, zo drijf je de prijzen op en je opbrengst zal vaak minimaal zijn. We helpen je graag goede online campagnes te maken en daarom hebben we een pagina met meer informatie om op dit gebied zo goed mogelijk te kunnen samenwerken. 
  • Gebruik van de naam AFAS, AFAS Software, AFAS Consultant, OPB, AFAS Implementatie en/of AFAS Profit, InSite en OutSite voor productnamen, proposities, internet (url) en domeinnamen (tld) is niet toegestaan. Bij twijfel is de marketingafdeling van AFAS altijd beschikbaar om met je mee te denken. Het toevoegen van AFAS als landingspage (bijv www.naampartner.nl/afas) is prima.
  • Gebruik het AFAS-logo alleen voor eigen gebruik, niet voor advertentie/bannering etc. 

Heb je vragen of twijfel je? Neem dan contact op via marketing@afas.nl.

Nieuwe en bestaande klanten van AFAS

  • Bedenk je bij het benaderen van potentiële klanten altijd of je ze positief of negatief verrast met je verzoek? Koude acquisitie op bestaande klanten van AFAS is officieel niet toegestaan volgens de wet AVG. Let hier op, ook als je via-via leads doorgespeeld krijgt of via andere kanalen (persberichten, social media etc.) mogelijk interessante leads tegenkomt. Pas als je expliciet toestemming hebt gekregen van deze relatie ze te benaderen is het geen 'koude acquisitie' meer en houd je je volledige aan de wet AVG. 
  • Betrek bij het benaderen van klanten van AFAS altijd een accountmanager van AFAS. Het is niet gewenst dat partners/experts zelf demo’s geven en dit is in de regel ook niet nodig. In gezamenlijkheid (warme leads) is de kans van slagen het grootst. Uitzonderingen altijd in overleg met een Salesmanager of directielid van AFAS.

Implementaties

  • Benader nooit een (voormalig-) cliënt/opdrachtgever om rechtstreeks zaken te doen als je in eerste instantie via bemiddeling met deze opdrachtgever in contact bent gekomen.
  • Koppel regelmatig (minimaal één keer per maand) de status van een opdracht terug aan de consultant van AFAS.
  • Houd AFAS altijd op de hoogte van relevante ontwikkelingen tijdens een opdracht.
  • Wees netjes met je administratie en breng geen extra uren in rekening die niet zijn gemaakt.

Productontwikkeling

  • AFAS ontwikkelt continue aan haar producten. Hierdoor kan het voorkomen dat nieuwe functionaliteit van AFAS overlapt met die van jou als partner. Het continu doorontwikkelen van jullie oplossing zorgt ervoor dat beide proposities naast elkaar kunnen bestaan. Er is geen sprake van exclusiviteit voor een partner op het gebied van productontwikkeling en/of (markt)proposities. Via de roadmap zal AFAS tijdig communiceren welke ontwikkelingen er op de planning staan.

Feestjes vieren

  • Feestjes vieren met en voor klanten vinden we heel belangrijk. Het is belangrijk om mijlpalen samen met onze klant onvergetelijk te maken. Als je iets wil doen, organiseer dan iets leuks voor onze gezamenlijke klanten en overleg altijd even met je contactpersoon.
  • Cadeautjes (tastbaar of in de vorm van een belevenis of uitje) voor een specifieke AFAS-medewerker, team of het hele bedrijf is niet nodig! Als je iets wilt doen, doe dan altijd voor een klant