Certificering: hoe doet AFAS dat en hoe kan jij je voorbereiden?

Geweldig! Je staat op het punt je in te schrijven voor de certificeringsmiddag.

Op deze pagina vind je meer informatie over de wijze waarop we certificeren en hoe jij je kan voorbereiden.

Het AFAS Partner en Expertnetwerk

Samen met AFAS Partners en Experts zorgen we ervoor dat klanten hun processen en de AFAS Software maximaal benutten. Zo kunnen onze klanten zich focussen op de zaken die voor hen het meest belangrijk zijn. Het is belangrijk dat het voor de klant herkenbaar is wie er wel of niet samenwerkt met AFAS. Door middel van het AFAS Partner en Expertnetwerk maken we die samenwerking inzichtelijk.

Belangrijke uitgangspunten die we delen:

  •  Productkennis van de bron;
  •  Als eerste op de hoogte over nieuwe ontwikkelingen;
  •  Geen onnodige, langdurige klantcontracten;
  •  Certificering en klantreviews zijn transparant;
  •  Back-up van AFAS op afroep van de partner/expert;
  •  Gebruik product- en merknamen enkel door klanten, AFAS en partners/experts;
  •  Maatschappelijk goed doen (CSR);
  •  Continuïteit bieden;

De AFAS Partner en Expert Kennistoets

De AFAS Partner en Expert Kennistoets vormt een belangrijk onderdeel in de samenwerking. Door middel van de kennistoets stelt de AFAS Partner/Expert zijn kennisprofiel vast. De kennistoets bestaat de kennistoets uit 10+ kennisgebieden. Je bepaalt zelf op welke kennisgebieden je de toets maakt. De toetsen die je succesvol maakt (hoger dan een 7) vormen samen je kennisprofiel. Op basis van je kennisprofiel mag jij je richting gezamenlijke klanten zowel inhoudelijk als commercieel associëren met de merknaam AFAS en het AFAS Partner en Expertnetwerk. Zo weet de klant dat jij en AFAS samenwerken.

Goed om te weten:

Er geldt een minimum van 5 gecertificeerde experts binnen de organisatie om te starten met het predicaat ‘AFAS Partner’. Tot 5 gecertificeerde experts kunnen zij zichzelf wel inhoudelijk en commercieel associëren met de merknaam AFAS en het netwerk.

Alle professionals die onder de merknaam AFAS Expert of AFAS gerelateerd aangeboden worden, dienen gecertificeerd AFAS Expert te zijn. Zo weet de gezamenlijke klant dat deze professional(s) up-to-date blijven in samenwerking met AFAS. Nog meer informatie lees je op: https://partner.afas.nl/sla-av

De kennisprofielen

Om je kennisprofiel samen te stellen, bepaal je op welke onderdelen je wilt toetsen. Op een certificeringsmiddag toets je op minimaa 2 en maximaal 4 onderdelen. Je mag je kennisprofiel uiteraard samenstellen met meer dan 4 onderdelen. Dit regel je door je ook in te schrijven op een volgende certificeringsmiddag. 

Hieronder zie je de onderdelen waar je op kunt toetsen. In hoofdlijn zijn er drie gebieden met onderdelen, namelijk:

  • Product en procesondersteuning
  • Data ondersteuning
  • Project/klant begeleiding

Bedenk alvast op welke onderdelen jij wilt toetsen. Achteraan vind je de informatie over hoe jij je het beste voorbereid!

Veel succes en plezier bij de voorbereiding.

#TypeNaamOmschrijvingHoe kan ik mij voorbereiden?
1Product- en procesondersteuningFinancieelAan het einde van de processen komt alles samen in de financiële administratie. Het goed automatiseren hiervan noemen we ‘boekhouden met het licht uit’. ‘Maar hoe doe je dat? Jij weet hier alles van.
  • AFAS Producttrainingen succesvol afgerond. Zie: https://klant.afas.nl/opleidingen
  • Meer dan 2 jaar relevante werkervaring in het vakgebied
  • Minstens één actuele referent kunnen overleggen. Alternatief is het volgen van het AFAS Traineeship ‘beginbazen’.
2Product- en procesondersteuningHRMHoe je belangrijke HR-thema’s ondersteund met AFAS Profit? Met inrichting van Profit HRM zorg jij dat de klant een nog betere werkgever voor zijn medewerkers wordt.
3Product- en procesondersteuningPayrollDe Payroll Professional weet alles op het gebied van de salarisstrook. Maar juist alle functionaliteiten die leiden tot een correcte strook maken je enthousiast.
4Product- en procesondersteuningCRM/Sales AutomationVan contacten komen contracten. En jij weet precies hoe je dat proces geweldig kunt automatiseren in AFAS Profit.
5Product- en procesondersteuningInsite/OutsiteDe InSite/Outsite professional weet alles op het gebied van het product AFAS Profit en het toepassen ervan in de praktijk.
6Product- en procesondersteuningWorkflowsHelemaal in the flow? Workflow zijn generiek toepasbaar door heel AFAS Profit heen en hier weet jij alles van.
7Product- en procesondersteuningInkoopDe inkoopfunctionaliteit van AFAS inzetten? Naast inkoop heb je dan ook te maken met de logistieke afhandeling. Als dit kennisgebied geen geheimen meer kent voor jou, maak je deze toets!
8Product- en procesondersteuningOrdermanagement

Ordermanagement voor handelsbedrijven is een prachtig onderdeel binnen AFAS Profit waar jij alles vanaf weet. Met deze toets voeg jij dit kennisgebied toe aan je AFAS Kennisprofiel.

9Data ondersteuningBI/Rapportage

Rapporteren op basis van betrouwbare gegevens uit AFAS Profit is het gebied waar jij klanten mee helpt.

  • AFAS Producttrainingen succesvol afgerond. Zie https://klant.afas.nl/opleidingen (Basisvaardigheden, Specialisatie Connector, Rapportage en Analyses)
  • Minstens één actuele referent kunnen overleggen.
10Data ondersteuningMigratie (Conversie)Een migratie-expert is helemaal in control als het aankomt op het verhuizen van data naar AFAS Profit.
11Data ondersteuningIntegratie (Koppelingen)Zit jouw koppeling niet tussen de gecertificeerde koppelingen van AFAS. Geen nood. Jij helpt de klant met onze open API-structuur om alsnog veilig, efficiënt en met continuïteit te koppelen aan AFAS Profit.
  • AFAS Producttrainingen succesvol afgerond. Zie https://klant.afas.nl/opleidingen (Basisvaardigheden, Specialisatie Connector, Rapportage en Analyses)
  • Minstens één actuele referent kunnen overleggen.
12Project/klant begeleidingProjectmanagementDe klant klopt bij jou aan als hij een professional zoekt in projectbegeleiding. Van initiatie tot decharge beheers jij de projectbegeleiding die de klant nodig heeft om succesvol met de AFAS Software te werken.
13Project/klant begeleidingVerandermanagementJij begrijpt dat andere software ook betekent dat je anders gaat werken. Of dat de software juist het gevolg is van een grotere verandering. Hoe verander je? Daar helpt jij organisaties bij.
14Project/klant begeleidingTest- acceptatie

Werkt het zoals we het aangekocht hebben? Zoals we het willen? Hebben we voortschrijdend inzicht? Het testen, omgaan met testbevindingen en het constructief komen tot acceptatie is jouw domein waar je de klant bij helpt.